Livet är slöjd!

En blogg om slojd.nu, läromedel, fortbildning och symaskiner. Välkommen!

Optisk Illution som projektarbete!

Direktlänk 1 Kommentarer
Här kommer ett smakprov av mitt projektarbete på Sätergläntan som vi började med förra veckan.
Jag ska (har precis) börjat med att väva en rekonstruktion av ett klänningstyg i bomull som är vävt någon gång före 1960. Sen ska jag göra en provväv där jag testar på lite andra  färgeffekter (förhoppningsvis hela 42 olika!) (en färgeffekt är i korthet när man får fram mönstereffekter i tyget genom att ha olika partier med mönstrade trådar i varp och inslag, "hundtand" är den vanligaste http://www.solheminredning.se/se/art/klippan-ullplad-hundtand.php), mer om den kommer när jag har gjort den.

Som slutprodukt ska jag sen välja ett av de mönstren jag får fram och väva en tredje väv till någonting som jag inte bestämt alls. Kanske blir det möbeltyg, tyg till någon typ av kläder, handdukar, kuddar eller något man kan hänga på väggen! Iallafullafall: här är det jag vävde idag. (och satte upp igår och lite i måndags)

Originalet - insamlat i norra Kalmars län 1960 av Gertrud Grenander Nyberg. 

Kopian jag vävde idag! Ganska jäkla nöjd!
Det är vävt med bomullsgarn 30/2 (tänkt sytråd) och har 28 trådar per centimeter(!) Därför satte jag bara upp 20 cm, i och med att det bara är ett prov. (men det blev iallafall 560 jäkla trådar att skeda och solva) Det är relativt lättvävt, förutom om en tråd går av. Då gråter man lite.

Jag var bara tvungen att montera upp provet på en likadan kartongbit som originalprovet! Eva tyckte att jag  borde ha skrivit vävt av Sara Degerfält, fröken - som på originalet. Men någonstans går gränsen.

  1 Kommentarer :

Unknown skrev 24 mars 2011 kl. 19:56

När vi var tonåringar på 60-talet hette mönstret pepitarutigt. Jag har upplevt när det var högsta modet, tror det var en kjol jag hade med detta mönster.
Hälsningar från moster Karin

« Äldre Start Nyare »