Livet är slöjd!

En blogg om slojd.nu, läromedel, fortbildning och symaskiner. Välkommen!

trensaflossa!

Direktlänk 1 Kommentarer
den här veckan har jag varit praoelev hos hemslöjdskonsulenterna i Lund och lärt mig nya saker. Därför blir veckans ord: trensaflossa!

Trensaflossa eller halvflossa, är en skånsk konstvävnadsteknik som består av partier med ryaknutar på tuskaftsbotten i olika mönster. Tekniken har bara vävts i skåne och slutade vävas på allvar i slutet av artonhundratalet tillsammans med allt annat vackert. Jag önskar att det hade funnits någon bild att sno och visa men internet är bra på många saker, och halvt bortglömda skånska konstvävnadstekniker är inte en av de sakerna.

Jag tror att trensaflossan är en rolig teknik, den måste ju t ex gå fortare att väva än en ryamatta eftersom man inte behöver knya så förjordat många ryaknutar. Jag tänkte viga nästa helg åt ett försök och återkommer med rapport om hur det gått!
« Äldre Start Nyare »