Livet är slöjd!

En blogg om slojd.nu, läromedel, fortbildning och symaskiner. Välkommen!

Skolbesök i Finland

Direktlänk 2 Kommentarer

I dag var jag på besök i Granhultsskolan utanför Helsingfors.


Här träffade jag Karl som har gjort fantastiska sago- och actionfigurer, hela 105 st! Karl hade med och visade upp 8 st: Captain America, Hulken, Iron Man, Julgubben, Lilla My, Spider man, Thor och Wolverine.

Klicka på bilden för att få den större
Karl berättar själv så här: "Mitt första mjukisdjur jag har sytt är T-rex. Mina nyaste hittills är: Shuma gorath, M.O.D.O.K och Dormmamu.

Jag fick idén när jag sydde Spiderman Blacksuit. Jag gjorde den på åk 1. På åk 2 sydde jag ungefär 30 st. På åk 3 ungefär 35. På åk 4 ungefär 20. På åk 5 ungefär 10. På åk 6 ungefär 10.

Jag har gjort mitt rekord. I stället för 100 så gjorde jag 105. Min nästa mjukisdjur är Blackheart eller Omega red. Lilla My är min minsta mjukisdjur hon är 7 cm hög och 2 cm bred."

Karls lärare heter Janina von Weissenberg-Schildt. Jag vet inte om det var språket eller vad som gjorde det, men hon är den snällaste, vänligaste lärare jag mött. Janina mötte sina elever med kärlek och respekt på en imponerande sätt.
Janina går runt och ger de elever som kommit igång lite läxa.

Först blev jag lite förvånad över att 12 stycken fjärdeklassare satt så snällt och stickade vars en boll efter samma beskrivning. Det har jag inte upplevt sedan jag själv gick i skolan, om ens då.

Sen var det femmornas tur; de sydde mjukisbyxor, och sist kom sexorna som också stickade.

Jag funderar lite över det här med personlig prägel. Går det överhuvudtaget att slöjda utan att sätta sin personliga stil på ett alster? Trots att alla fjärdeklassare stickade bollar efter samma mönster, kom deras så småningom hoptovade och dekorerade bollar att bli så olika.
Angry bird, direkt från "ungdomskulturen".

Här sitter Sara 10år och jag och stickar tillsammans på lektionen. Sara stickar på sin boll och jag stickar på ett härligt flerfärgat garn som jag köpte i Nepal.

Femmorna gjorde tygtryck och applikationer på sina mjukisbyxor, så inte ens där kan det bli två lika dana alster.

Granhultskolans slöjdsal var alldeles ny, och perfekt inredd för alla typer av textilslöjd, bland annat en stor rostfri bänk till tygtryck.



Efter skoldagens slut fick vi en stunds samtal med Janina. Hon visade oss både den nationella kursplanen och den lokala arbetsplanen, och berättade hur de på Granhultskolan lagt upp sin undervisning, och vilka styrdokument som finns tillgängliga. Eleverna har småslöjd i åk 1 och 2 med sin klasslärare. Åk 3-4-5 har de en termin av vardera slöjdareterna. Åk 6-7 får de välja slöjdart. Åk 8-9 är slöjd ett valbart ämne. Betygsskalan är från 4-10.

Vi fick en spännande dag, med många intryck, inte minst av Karl som levde i sin värld med alla sina actionfigurer och mjukisdjur.



  2 Kommentarer :

Anonym skrev 24 oktober 2011 kl. 18:21

Vad trevligt att läsa! Mera utbyte mellan länderna i norr och vilka inspirerande elever och lärare du mött. Stefan

Patricia skrev 6 november 2011 kl. 11:18

Här är förresten mjukisexperten Karls egen sajt!
http://karlhlhs.info/

Jag har länkat till det här blogginlägget på hans dagbokssida.

H: Karls mamma Patricia

« Äldre Start Nyare »