Livet är slöjd!

En blogg om slojd.nu, läromedel, fortbildning och symaskiner. Välkommen!

I Slöjdportfolio visas nu över 250 000!

Direktlänk 0 Kommentarer
En kvarts miljon bilder!!!
I dag passerade Slöjdportfolioräknaren 250 000 slöjdalster som elever runt om i landet valt att visa fram! Helt fantastiskt, vilken härlig källa till inspiration och manifest över svensk skolslöjd. Stort tack till alla elever och lärare som är med! www.slöjdportfolio.nu
Detta visar hur roligt eleverna tycker det är att stolt få visa fram vad de har åstadkommit. I dag pratas det allt mer om att saker får ett högre värde om de har en känd historia. Får man ett slöjdalster av ett barn blir man ju oerhört glad, de ger med hjärtat något de alldeles själv har skapat. Om det då dessutom finns en presentation på Internet som berättar om alstrets tillkomst blir det extra värdefullt.
 
Vi firar det hela med att ge Slöjdportfolio en alldeles egen facebook-grupp som kort och gott heter Slöjdportfolio. Välkommen!
Med alla nya finesser tror jag att det kan finnas ett värde av att vi delger varandra tips, funderingar och frågor. Ni har säkert kommit på användningssätt som vi inte ens tänkt på :-)
Ja, vi vet att alla inte är med på facebook men det är faktiskt enklare att skapa ett facebook-konto än att ha en diskussion exempelvis på googlegrupp har det visat sig.
www.facebook.com  sök Slöjdportfolio eller Inger M Degerfält.

I de fall era ansvariga skolledare är fundersamma kring att publicera alster kan ni lugna dem med följande.
 
  • Det är eleven själv som anmäler sig till Slöjdportfolio
  •  
  • Det är eleven själv som lägger upp alster och bestämmer vad som ska visas på söksidan
  •  
  • Söksidan är bara tillgänglig för de som har adressen till Slöjdportfolio, alla sökmotorer är spärrade så inget kommer upp där

  • Det finns inga tidsangivelser i databasen. Det går att se att en elev gått på en viss skola och i en viss årskurs men inte när och inte i vilken klass.

Slöjdportfolio, utgår från tre hörnstenar

LGR 11,
Portfoliometodik
Freinetpedagogik

LGR 11 I kursplan för slöjd står ”Dokumentation i ord och bild av arbetsprocessen och resultatet”. Hur gör man detta på enklast tänkbara sätt? Det ska vara roligt för eleven och enkelt för läraren.

Elev: Upp med mobilen ur fickan logga in, nytt alster, skriv rubrik och ange ”skriver sen”. Ta bilden så att arbetet kan tas hem. Plocka upp redovisningen hemma, gör den snyggt och ordentligt.

Lärare: Logga in och få tillgång till alla dina elever samlat och strukturerat. För att på ett rationellt och enkelt sätt kunna ge stöd för minnet för att kunna bedöma så många individer som en slöjdlärare undervisar.

Citat ur kursplan ”Eleven kan ge omdömen om sin arbetsinsats och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet. Dessutom tolkar eleven slöjdföremåls uttryck och för då resonemang om symboler, färg, form och material.”

Den lektionstid som finns räcker inte för att alla elever ska kunna göra detta muntligt...

Portfoliometodik där eleverna samlar sina verk, får kommentarer från läraren och hjälp att komma vidare i sin utveckling. Allt är samlat på samma ställe så att eleven kan följa sin kunskapsresa i slöjd genom hela grundskolan. För lärare och föräldrar ger elevens reflektioner ovärderlig insyn i elevens lärande och elevens förståelse, och kunskap i ämnet.

portfolio [pɔrtfu:´liu] (engelska, av franska portefeuille; jfr portfölj), mapp med arbeten eller arbetsprover. Som pedagogisk term avses en mapp med en elevs arbeten jämte kommentarer kring dessa i syfte att dokumentera elevens utveckling. Avsikten är att involvera eleven i utvärdering och reflexion av det egna arbetet utifrån vissa givna kriterier enligt den s.k. portföljmetodiken. Inom vissa yrkeskategorier, t.ex. formgivare eller fotomodeller, kan portfolio avse den mapp med arbetsprover man visar upp för en presumtiv uppdragsgivare.”
källa NE

Portfolio är en metod, för att stödja eleven att lära sig att lära. Det är ett förhållningssätt där man hela tiden utgår från vad eleven kan och utvecklas därifrån. portfolion bygger på att man reflekterar, planerar och utvärderar. Utvärderingen ska leda till att eleven lär såväl av framgångar som av misstag. Dokumenterad framgång skapar ökad självkänsla

I Slöjdportfolio kan eleven spara alla sina alster och välja att visa fram de som är bäst på söksidan.

Om läraren är ålagd att ge bedömningen i något annat program kan man enkelt lägga en länk till elevens Slöjdportfolio och på så sätt visa vad bedömningen bygger på.

Freinetpedagogik utgår från Célestin Freinets tankar om att barnens arbete ska tas på allvar, det de gör är på riktigt. Han lärde sina elever använda tryckpressar för att publicera sina texter redan på 1930 talet! ”Grundidén var att elever kritiskt skulle utforska sin omvärld och producera egna material i form av läromedel och tidningar” (Det var långt tidigare än internet fanns…)

”Freinet är en företrädare för den aktiva s.k. arbetsskolan, där motivationen har central betydelse för arbetet i skolan, ett arbete som skall läggas upp på ett sådant sätt att eleven förstår hur det fungerar och vilken nytta han har av det. ”
källa NE

I Sverige finns Freinet-skolor med särskild inriktning på elevernas ansvarstagande och med arbetssätt anpassat till modern teknik. Ett fint exempel finns här: http://huginskaparloss.wordpress.com/category/9or/ Och här http://www.slojd.nu/slojda/inspiration#search&skolid=4&count=73&lastid=69&page=3

Slöjdportfolio – några elevkommentarer från klassrummet
Första slöjdåret: jag kan lägga upp en bild på Internet och visa vad jag har gjort!
Andra slöjdåret: Det gamla ligger kvar!? Jag fyller på min samling..
Tredje slöjdåret: Kolla va kul, den där hade jag glömt! Men hur skrev jag egentligen…

Om eleverna redan tidigt får börja använda Slöjdportfolio kommer de ha goda möjligheter att formulera och nå de önskade målen för att få betygen de strävar efter när de slutar grundskolan.

Nytt i Slöjdlexikon! - Yogasocka och Sticka runt

Direktlänk 0 Kommentarer


Nytt år innebär många nyårslöften. De allra flesta har med träning att göra och en populär träningsform är yoga. Men detta är också den kalla årstiden då man gärna vill ha ett par extra strumpor på sig, en dålig kombo med yoga. Det behövs ett fast grepp mot golvet och här är lösningen – stickade yogasockor! Nytt i den här beskrivningen är att vi jobbar allt mer med film i steg-för-steg beskrivningarna.


Yogasockor och mycket annat stickas runt. I Sticklexikon finns en ny del som handlar om de olika tekniker man kan använda för att göra en rund stickning. Där har vi även lagt in en film om Magisk ögla, även kallad magic loop.

Har du inte redan Slöjdlexikon så finns det att beställa här http://www.slojd.nu/lexikon/

Välkommen tillbaka Mi!

Direktlänk 0 Kommentarer
Så har vi äntligen Mi Möller tillbaks efter ett års mammaledighet,
 det betyder
- ordning o reda, nyheter till Slöjdlexikon och framåttänk på slojd.nu!

Med tre små döttrar hemmavid så blir det dock lite smygstart under våren... med uppbyggnad av en Slojd.nu "filial" i Arkelstorp :-)

Första resan till Lund följde lilla Andrea med...
så nu har vi fått "ordning" på trådrullarna?


Ny variant att Slöjdlexikons rullmössa är på G och Andrea tränar på att vara fotomodell :-)

Spännande post på gång...

Direktlänk 0 Kommentarer
Vi är så glada för alla som hjälper oss att sprida info och ge oss feedback.
Som tack skickar vi iväg kalendrar från Slöjdlustar.


Denna laddning går till 
Anki Grönqvist, Kungälv
Susanne Kinnander, Västervik
Katarina Westerdahl, Staffanstorp
Daniel Georges, Bromma
Caroline Södergren, Kristianstad
Elissabeht Frödin, Älvängen

Visst vill du också ha en Slöjdlustarkalender, gör såhär:


Visa Slöjdlexikon för en kollega på en skola som inte redan har abonnemang. Eller maila och berätta...
När din kollega beställer så be hen skriva ditt namn och adress i meddelanderutan så kommer kalender på posten till både dej och din kollega :-)

Om ni har någon träff i kommunen och du har möjlighet att visa Slöjdlexikon där så hör av dej så kan vi skicka upp infomaterial att dela ut.

Årskrönika för 2013

Direktlänk 0 Kommentarer



Här finns allt nytt från 2013 presenterat för utskrift.
http://www.slojd.nu/filer/arskronika2013.pdf

Till dig som redan är abonnent kommer det ett mail inom kort där du enkelt kan förnya abonnemanget.

Om du inte redan är abonnent så kan du beställa Slöjdlexikon här:
http://www.slojd.nu/lexikon/order/lexikon/

Välkomna till ett helt nytt slöjdår med
slojd.nu!


Årskrönika för 2013
År 2013 minns vi allra mest som året då Slöjdlexikon blev riktigt tillgängligt – den enhet som kan kopplas upp till Internet kan också visa Slöjdlexikon. Smartphones, surfplattor och såklart datorer är värdefulla redskap i slöjden. Och det går ännu lättare för eleverna att ta med sig Slöjdlexikon om de vill fortsätta sitt arbete hemma. Med ett 16 online abonnemang har alla samma inlogg och eleverna kan logga in från allt som går att surfa med, var de än är. Det är populärt hemma hos föräldrar som slöjdar själv och hos föräldrar som inte kan alls men nu kan slöjda tillsammans med sina barn.

I tillgänglighetens tecken gläds vi även åt att Slöjdlexikon nu finns som ett permanent inslag på Nordiska Muséet. Ni hittar slöjddatorn i deras fina Textilgalleri.
http://slojdnu.blogspot.se/2013/12/slojdlexikon-pa-nordiska-museet.html


Bland kurserna i Slöjdlexikon har det också hänt mycket:

Ny kurs: Färg
Mjölbatik/ Mjölbatik
Mjölbatik är ett enkelt sätt att få batikmönster på ett tyg utan att använda några kemikalier, förutom de som eventuellt finns i färgen. 
Tygtryck/ Tygtryck med papper
Ett sätt att trycka ett motiv på tyg är att göra en schablon i vaxat papper. Det är enkelt och ger många möjligheter för fantasin att flöda.

Knopar
Makramé/ Makraméarmband
Att knyta makraméarmband är mycket uppskattat. Den bildserie som tidigare fanns här är nu utbytt till en ännu tydligare film.

Slöjd i Världen
Indien/ Broderade bilder
Den här filmberättelsen är en resa till Indien, till en broderiverksamhet där kvinnor och flickor broderar om den vardag de lever i. Om vattenbärerskor och framtids-drömmar. Om att få lov att gå i skolan.

Smycken
Pärlor är roligt, men vi vill ha mer. Därför har kursen som tidigare hette Pärlor bytt namn till Smycken. Här återfinns de beskrivningar som fanns i Pärlor, men även mycket nytt:
Om Smycken/ Om Smycken
Det här är en introduktion till Smycken, med flera tips som är bra att ha med sig i bagaget innan tillverkandet börjar.

Pärllexikon/ Ståltrådsögla
Pärlor kan sammanlänkas med ståltrådsöglor och bilda armband eller halsband.

Beskrivningar/ Fläta med pärlor
Det går att göra fina smycken genom att fläta in pärlor i en vanlig trefläta. 

Beskrivningar/ Peyotearmband
Detta är ett armband av långa pärlband som sitter ihop med hjälp av peyotestygnet.

Beskrivningar/ Liten syask
Denna lilla syask fanns från början i kursen Kvilta. Vi tyckte att den passade även här, smycken behöver förvaras och allra helst i en vacker, egenhändigt gjord ask!

Sticka
Att påta blir att mer populärt, och det finns många olika sätt att göra det. När vi började arbeta med beskrivningarna för påtning insåg vi att det behövdes ett helt eget lexikon, samt egna beskrivningar, för påtning. Det är ett stort material som flyttat in i Slöjdlexikon i år.
Påtlexikon/ Om påtning
Intro och inspiration

Påtlexikon/ Påtdocka
Påta, uppläggning, fyrkantig, långrandig, tvärrandig påtning och avmaskning.

Påtlexikon/ Påtring
Påta, byt garn, bra tips, maska av och fäst trådar.

Påtlexikon/ Påta på stickor
Det går att fortare att påta på stickor...

Beskrivningar till påtat/ Påtad mössa
Påtringar finns i flera storlekar, en del passar perfekt till att göra en mössa med. När mössan är klar kanske den ska piffas till med en lös tofs, steg för steg finns för det också.

Beskrivningar till påtat/ Påtad halsduk
Det kan kännas riktigt meditativt när man kommer igång och påtar, och vips har det blivit en halsduk!

Beskrivningar till påtat/ Påta med T-shirtgarn
Tänk att göra sitt eget T-shirtgarn av den urvuxna favorittröjan! Det påtade resultatet blir stadigt och passar till väskor, vaser med mera.

Sy
Beskrivningar/ Slöjdpåse
Slöjdpåsen är omfotograferad. Den ska givetvis ha ett oliksidigt tyg med tydlig aviga och räta. Vi har lagt till en steg för steg-beskrivning på hur man gör en enkel och funktionell namnlapp.

Beskrivningar/ Örngott
Det är mysigt att ha sin alldeles egen kudde. Att göra ett örngott är både enkelt och kul, och det finns massor av sätt att dekorera så att det blir personligt och unikt.

Virka
Beskrivningar/ Gonk
Hur ser en Gonk ut? Hur som helst! Här finns beskrivningar till en kropp, vingar och fötter att utgå från. Det är bara att pussla ihop sin egen version av Gonk.

Beskrivningar/ Strumpätare
Alla känner till dem, men få har sett någon av dem: Strumpätarna. De bor inne i tvättmaskinen och äter upp en strumpa av var sort.

Sist men inte minst:
Sy fast ögon


Det är ofta det behövs ett par ögon, nu har vi en film på ett fiffigt och säkert sätt att sy fast dem. Filmen ligger både i Broderilexikon – fritt, Sticklexikon, Sömnadslexikon samt Virklexikon. Genom att titta på filmen noga och pausa när det behövs klarar eleven detta helt själv. Tänk så mycket "visatid” vi lärare spar på det :-)


« Äldre Start Nyare »