Livet är slöjd!

En blogg om slojd.nu, läromedel, fortbildning och symaskiner. Välkommen!

Häng med på resan!

Direktlänk 0 Kommentarer
 
Hösten 2011 följde jag med på Hemslöjdens hantverksresa till Nepal. En på många sätt oförglömlig och lärorik resa...
Efter resan skrev jag nedanstående artikel i Slöjdforum.
 
Nu är det dags igen! Kerstin Andersson som är en verkligt kunnig och välorganiserad guide tar oss med till Laos och Vietnam till hösten. Jag ska passa på använda det resestipendium jag fick i fjor.
 
Häng med du också, jag vågar lova att det blir en stor upplevelse att längta till och minnas för resten av livet!
Läs mer om resan på:
 
Från Slöjdforum 2012-02-12 18:35
 
Inger Möller DegerfältJag for till ett av världens fattigaste länder och fann en rikedom.
Jag säger ibland till mina elever: ”Det folk som glömt hur man väver sitt tyg och bakar sitt bröd, det är ett verkligt fattigt folk.” I Nepal fanns en rikedom av kunskap och en hantverksskicklighet jag sällan skådat. Resan till andra sidan jordklotet var inte bara en geografisk resa, det kändes även som att resa i tiden.
Vi besökte livs levande människor som hade år av kunskap i sitt muskelminne. Silversmeder, träsnidare, tovare, skräddare, sömmerskor, keramiker … Vi fick se hur det tillverkades rottingmöbler, vävda sjalar, tegelstenar, rullad rökelse och papper helt för hand, eller med enkla verktyg, men med ”fabricerad” kvalitet. Det var så imponerande att se deras skicklighet! Och att få se deras tempo, lugnt men enträget.
När vi besökte ett träsnideri stod jag helt förstummad och såg hur en man med oerhörd skicklighet högg fram en gudabild. När han tog en paus i arbetet, reste upp figuren och gick på avstånd för att granska den, kom hans engelsktalande chef fram och förklarade: ”Här i Nepal tar det fem år att bli läkare, men det tar sju år att bli träsnidare …”
På ett tovningsföretag fick vi prova på att tova. Jag testade och tänkte att nog ska väl jag kunna få ihop en liten börs, jag är ju faktiskt ganska bra på att tova. Men oj vad vi skrattade, de nepalesiska proffsen och jag. Deras snabba flinka fingrar trollade ihop ullen, helt utan synbar ansträngning. Jag försökte härma deras handrörelser och jag gjorde verkligen mitt yttersta, men jag kände mig som total novis. När jag sedan dessutom insåg att de endast hade trampsymaskin att sy ihop fodret på, så önskade jag att jag haft mormor med mig.
Hon kunde, ja hon kunde allt, allt det som egentligen är viktigt i livet.
Jag önskar även att jag hade haft alla mina elever med mig till Nepal så att de fått höra det ständiga larmet från trafiken, och se solen går upp över Himalaya. Och framför allt fått ta dem med till alla skickliga hantverkare som vår guide Kerstin Andersson letat fram åt oss hemslöjdsresenärer.
I stället har jag börjat höstens lektioner med ”dagens Nepales”, små bildberättelser om hantverkarna. En av berättelserna har jag satt ihop till en liten film. Den ligger på Youtube, sök på Nepal – Tovning.
Välkommen om du vill följa med en sväng till Katmandu, eller visa dina elever hur man kan tova en hatt.

SETTdagarna

Direktlänk 0 Kommentarer
Tack till alla er som kom och lyssnade på föredraget Slöjd + Dator = Sant!
Åsa Larson sammanfattade föredraget såhär i sin artikel
http://www.skolvarlden.se/artiklar/syr-ihop-slojd-och-it

Om länken "förvinner" så finns kopia på artikeln här:

 

Syr ihop slöjd och IT

Publicerad 8 maj 2014 i Skolvärden

Vad har man för nytta av IT i slöjdundervisningen? En hel del enligt Inger Möller Degerfält, textillärare och grundare av slojd.nu. Hon använder datorn på ett sätt som ger avlastning för läraren och oändliga möjligheter till repetition för eleven.

”Slöjd + dator = sant!” hette ett av seminarierna under SETT-mässans första dag, där textilslöjdsläraren Inger Möller Degerfält berättade om hur hon använder sig av digitala verktyg i sin undervisning. Allt började när hon i början av 1990-talet arbetade i Rosengård i Malmö och undervisade elever som hade svårt att förstå vad hon sa.

– Jag började filma mina genomgångar. Jag filmade mina händer och så kunde eleverna sitta på sina platser och se vad jag gjorde på en TV-skärm och göra likadant. Då såg alla precis lika tydligt och kunde hänga med, berättade hon vid föreläsningen.

Efterhand blev antalet filmer fler. Nu driver Inger Möller Degerfält slojd.nu och är producent för Slöjdlexikon och Slöjdportfolio, två digitala verktyg för den som undervisar i slöjd. I Slöjdlexikon finns över 1000 korta instruktionsfilmer som visar hur man tovar, stickar, virkar och mycket annat. I Slöjdportfolio, som fungerar för båda slöjdarterna, dokumenterar eleverna det de gjort med text och bild.

– All den kunskap som finns inom slöjd är handburen och är svår att skriva ner på papper. Istället är det läraren som visar. Tidigare fördes kunskapen vidare från mästare till gesäll men en sådan lärartäthet har vi förstås aldrig haft i skolan. Tills nu. Med datorns hjälp har eleven tillgång till läraren hela tiden, säger Inger Möller Degerfält till Skolvärlden.

Inger Möller Degerfält menar att den stora styrkan är att hon inte längre behöver lägga så mycket på att visa hur man gör, det visar filmerna. Det har inneburit stor avlastning. Istället kan hon lägga den mesta tiden på att gå runt och diskutera med eleverna och prata om vad och varför.

– Om eleverna missar en genomgång kan de se filmen hemma och de kan gå in i förväg och titta på vad vi ska göra nästa gång. Och om mamma och pappa frågar vad eleverna gjort på slöjden så kan de logga in och visa. Det är inte alla föräldrar som vet vad karda och tova är.

Och för eleverna innebär tillgången till filmerna att de kan se genomgången hur många gånger de vill och behöver. 

– Det är klart att jag går runt till eleverna hela tiden. Men ser jag att någon sitter och syr zick-zacken helt fel då kan jag be dem titta på filmen igen. Och eleverna är ju smarta, de förstår att det går fortare att titta på filmen i datorn istället för att vänta på min hjälp. 

I sin portfolio samlar eleverna sina alster. Enligt Lgr 11 ska eleverna redovisa sina arbeten med text med text och bild och då ska man göra på enklast möjliga sätt, menar Inger Möller Degerfält.

– Och med en surfplatta är det busenkelt. De tar bilder och skriver och så är det klart.

Vilka är de största vinsterna att ta hjälp av IT i undervisningen?
– Avlastningen. Med Slöjdlexikon får läraren hjälp att visa hur eleverna ska göra. Och med en digital portfolio lägger elever in det de gjort själva och läraren får all dokumentation samlat på ett ställe. Det blir också väldigt tydligt för eleverna vad de gjort, de får koll på sin inlärning och det blir tydligt hur de utvecklas och lär sig mer och mer.

Mer information om Slöjdlexikon och Slöjdportfolio finns på www.slojd.nu

Text: Åsa Larsson redaktion@skolvarlden.se

 

Franska kort...

Direktlänk 0 Kommentarer
Under årets skidvecka i Val Thorens passade vi givetvis på att fota lite till Slöjdlexikon, mössorna passar bättre i "snömiljö" och år i kom det ingen sådan här i Lund.
Per i påtad halsmudd och Linns Påtade mössa har fått tofs
Rullmössan i Slöjdlexikon passar finfint att sicka med Magisk ögla. Här har Hanna en i ljuvligt mjuk mohair.
Den påtade tomteluvan i Snömiljö...

Rullmössevariant - Höstmössa med knoppar på, värmer gott även på vintern


Moas favvomössa stickad i ett Rovangarn, tröjan stickade hon efter ett fiffigt mönster som fanns i Tidningen Hemslöjd för många år sedan. "Tant Kofta" har gjort mönster till en liknande modell som finns på hennes blogg.

Ojdå, inte kan väl jag klara mig utan att sy på symaskin en hel vecka!?! Som tur är har Per o Linn en fin Janome och lite kläder som behövde fixas :-)
6 dagar med strålande sol och perfekt snö i backen, sådan tur har vi aldrig haft med vädret förut! Första dagen sa Moa, Mamma, det är som att åka runt i ett vykort!

Här hemma jobbar Mi på med nytt material till Kursen Färg, Sara hjälper till med inspirationsbilder. Ärvda kläder blir som nya med lite färg :-)

Ny film - Sjal!

Direktlänk 0 Kommentarer


Nu är den här: Sjalen! 
Alldeles färsk film och med ljudet inspelat i vår nya fina ljudstudio. Det är bara att njuta. Både av filmen och stickningen!
Det här är en pedagogiskt bra sjal, eleverna får gott om tillfällen att träna både på ökningar och den fiffiga kantmaskan. Något av det bästa är att garnet alltid räcker, det är bara att låta nystanet avgöra när sjalen ska avslutas.

Här och på Youtube finns filmen att se, snart finns beskrivningen i Slöjdlexikon också. Har du Slöjdlexikon så rekommenderar vi att du tittar på filmen där istället, kvaliteten är bättre och PDF med minnesanteckningar kommer att finnas där för utskrift.

Har du inte redan Slöjdlexikon så finns det att beställa här: http://www.slojd.nu/lexikon/order

Slöjdlexikon - ny abonnemangsomgång

Direktlänk 0 Kommentarer
1 mars startade ny abonnemangsomgång på Slöjdlexikon. Ett helt nytt härligt år ligger framför oss! Massor av idéer bearbetas och just nu bygger vi ny ljudstudio, spännande. Vi räknar med att kunna läsa in de första ljuden redan nästa vecka. De blir till en härlig sjal som är superfiffig ur pedagogisk synpunkt. Den kan nämligen blir precis så stor som man vill och tänkt eller som garnet räcker till eller som orken/tiden tillåter. Vi har dessutom filmat snyggaste och enklaste kantmaskan som hjälper eleverna när de vänder arbetet för då ligger garnet på rätt ställe, hur fiffigt som helst. Det ska bli roligt att få visa... 

Tack alla ni som väljer att förnya era abonnemang år efter år, och tack för alla trevliga kommentarer och feedback. 
Tipsa gärna era kollegor och berätta för dem hur Slöjdlexikon underlättar för er, det har visat sig vara den allra bästa spridningsvägen.

Har du missat att förnya, så bara maila till kontakt@slojd.nu
Har du inte provat för ut så är bästa tiden nu, för endast 1795 kr får du tillgång till hela stora Slöjdlexikon i ett helt år. Beställer gör du enklast här:



Camillas blev så stor att den till och med fick två flärpar fram att svepa runt sej.

« Äldre Start Nyare »