Livet är slöjd!

En blogg om slojd.nu, läromedel, fortbildning och symaskiner. Välkommen!

Slöjd och kirurgi

Direktlänk 0 Kommentarer

Alltså det där med slöjd och hantverksskicklighet...

Citat från Läkartidningen 
"Unga studerande har så lite erfarenhet av hantverk att de brottas med allt det praktiska. Det menar i alla fall Roger Kneebone, professor i kirurgi vid Imperial College i London.
– Det är en viktig och alltmer brådskande fråga, säger han till BBC.
...Roger Kneebone tror därför att studenterna skulle behöva utbildning inom fler områden än medicin, såsom skapande och konstnärliga ämnen, för att lära sig att använda händerna. Det skulle kanske kunna kompensera för färdigheter man förr fick genom hemmet eller skolan, som arbete med textilier, trä eller att reparera trasiga saker."
Tack och lov att vi har slöjden kvar här i Sverige! 



Mitt första yrke var faktiskt tandsköterska. Och som ambulerande sådan hamnade jag ganska snabbt på sjukhusets avdelning för tandkirurgi. På kliniken fanns på den tiden (1984) fem kirurger och jag assisterade dem alla. Redan då slogs jag av hur stor skillnad det var på deras förmåga att få till stygnen i munnen på folk, ja faktiskt även hur de hanterade instrument. Operationstandsköterska var ett fascinerande arbete på många sätt och jag trivdes egentligen väldigt bra men lusten till slöjd tog över så jag bytte raskt yrke. När jag många år senare (2003) skulle göra CDn @tt brodera som numera ingår i Slöjdlexikon.nu mindes jag min favoritkirurg Gunnar Dahlberg. Jag återvände till kliniken och bad honom om en snygg bild. Den ligger i introduktionen till brodera och en del anser att den är stötande, men jag anser absolut att den hör hemma där. Jag kan också förvånas över att elever som kan se hur slabbigt äckliga filmer som helst reagerar starkt på denna bild? Detta är ju på riktigt, så kanske just därför.














Nyligen besökte jag Tunaskolan i Lund, det är en skola där de jag är alldeles säker på att flera av eleverna kommer att bli just läkare. På Tunaskolan är slöjden delad så att alla elever har en termin av vardera slöjdart. Deras lärare Annika Nohlberg Jildemyr hade valt ett arbetsområde för årskurs 9 som utmynnade i att eleverna sydde yllebroderi med egna bilder. Det var fredag eftermiddag, mjuk musik spelades och alla elever satt rofyllt med sina broderier, det var en mycket vacker och behaglig upplevelse. Jag tog några hastiga bilder med min mobil...





 Annika hade massor av inspiration till eleverna och för att visa exempel på stygn hade hon även gjort denna fina tavla med qr-kodade länkar direkt till stygnet i Slöjdlexikon. Så fint <3



Nytt i Slöjdlexikon - Trikåmössan!

Direktlänk 0 Kommentarer
Nu biter kylan i kinderna även här nere i Skåne. Det är skönt att dra mössan långt över öronen när vi cyklar iväg till jobb och skola. 
En riktigt bra mössa ska det vara då. 
En skön mössa som får plats under hjälmen. 
En mössa vi själva sytt.

I Slöjdlexikon har finns nu en beskrivning på den ultimata mössan. Med vändsömnadens magi är mössan busigt enkel att sy och så skön att ha på sig.
Ett snabbt projekt för den som fryser om öronen och vill ha en färdig mössa omedelbart, men med möjligheter att dekorera och göra personlig för den som har lite mer tid. 


Om du inte redan har Slöjdlexikon: Prova gratis en månad och sy trikåmössor med dina elever!

Nytt i Slöjdlexikon - Smock och mer minecraft!

Direktlänk 1 Kommentarer

Använd surfplattorna till skiss i slöjden! 

Minecraft är ett perfekt program att designa broderier av korsstygn och andra bundna stygn i.
Många elever har mött Minecraft tidigare, en del är proffs och har spelat oändliga timmar. Men inte alla. I Broderilexikon finns en tydlig film som visar hur eleverna använder Minecraft, så att även den som aldrig spelat spelet förut lätt klarar av det.

Broderilexikon

För de där eleverna som vill komma lite längre och utmana sig lite mer kan vi presentera tre varianter av handsydd Smock: hittas både i kursen Sy och kursen Brodera.

Vill du också använda Slöjdlexikon i din undervisning? Skaffa ett abonnemang idag.

Nytt i Slöjdlexikon - Kulbana och Minecraft

Direktlänk 0 Kommentarer
Slöjdlexikons senaste tillskott ”Kulbana, designad i Minecraft” hjälper dig att på ett enkelt sätt att hantera digitalisering i slöjden och det centrala innehållet i årskurs 4-6, Slöjdens material, redskap och hantverkstekniker:
Två- och tredimensionella skisser, modeller, mönster och arbetsbeskrivningar, såväl med som utan digitala verktyg. Hur de kan läsas, följas och kopplas till matematiska beräkningar.



Minecraft är ett spel som nästan alla barn känner till och mästrar på en nivå som gör det möjligt att använda det som designverktyg i slöjden. De nya filmerna i Slöjdlexikon går igenom hela processen från att öppna programmet på en iPad och hur man kommer igång om man inte har spelat förut till hur barn kan designa, planera och bygga en enkel kulbana. 

Uppgiften kan användas som introduktion till att arbeta i skala, dessutom får eleverna träna sig på att mäta, kapa och spika med mycket repetition. Vår erfarenhet är att barn ända i årskurs 3 klarar att följa instruktionerna och genomföra.

Konsten att vara lärare!

Direktlänk 0 Kommentarer

Konsten att vara lärare!

Att såhär när hösten drar igång vara full av entusiasm inför en ny termin. 
Det är en konst!
Att utforma undervisningen och klimatet i slöjdsalen på ett sätt så att eleverna med liv och lust tar sig an de uppgifter man förberett och planerat noga utifrån elevgruppens förutsättningar.
Det är en konst!
Att inspirera eleverna att slutföra de uppgifter de påbörjat på ett sätt så att de stolta och nöjda tar sitt alster med hem.
Ja, det är verkligen en konst. Konsten att vara lärare!
Kräv din rätt att få vara det. Se till att du har tillgång till bra läromedel, utrustning och material. Samt inte minst, tid och pengar till ämnesfortbildning.

Låna gärna denna bild :-) Ich bin ein Lehrer, was ist deine superkraft!

I dag saknas det behöriga slöjdlärare, och behöriga slöjdlärare saknar viss kompetens. Så är det bara.
Vi måste hjälpas åt, alla! En kedja blir aldrig starkare än sin svagaste länk. Därför har jag nu skapat en facebook-grupp, en sluten sådan, enbart för oss som arbetar som lärare i skolan. Där hoppas jag att vi som varit med ett tag kan bistå och hjälpa de som är nya i yrket och få alla att behålla sin lust och till undervisning och slöjd. Lika så ska ni som undervisat länge och kanske inte intresserat sig för det digitala vara välkomna ställa frågor. I en sluten grupp är inga frågor dumma eller pinsamma. Ingen kan allt men alla har något att bidra med. Jag kommer att tipsa om all hjälp som finns och allt nytt som kommer i Slöjdlexikon och Slöjdportfolio. Välkomna! Facebook - Slöjd-fortbildning 

För 30 år sedan började jag som nyutexaminerad slöjdlärare min allra första tjänst. Jag har nog aldrig varit så enastående duktig som då. Som ny lärare med en helt fantastiskt treårig slöjdlärarutbildning i ryggen trodde jag mig veta allt... Tja, det visste jag ju redan när jag vickade som outbildad, terminen innan jag började på Slöjdlärarlinjen. Jag hade ju fixat 10 veckor som slöjdlärare på högstadiet så det var väl ingen konst, allt om slöjd kunde jag ju redan efter att ha sytt kläder stickat och virkat sen jag var liten + att jag framställt en hel folkdräkt efter konstens alla regler. Så nog kunde jag väl allt...
Nu, såhär 59 år gammal, med 30 års ytterligare erfarenhet av skola och slöjd kanske jag lite mer ödmjukt tänker att - Det ända man lär sig av livet är hur lite man egentligen kan och hur mycket det finns att lära...

Begreppet "love to learn" är kanske nyckeln till konsten att vara lärare. Att både själv älska att lära sig nya saker och att utmana eleverna till att vilja göra det. Även om själva slöjdandet ger den största tillfredsställelsen så handlar det om mer än så i dag. Vi är så extremt långt i från produktionen av de prylar vi konsumerar att nästan glömmer bort att de faktiskt är människor som odlar vår mat och syr våra kläder. 

Nelson Mandela: Education is the most powerful weapon we can use to change the world.

Nu är den här, höstterminen 2018! Den termin alla pratat om, en del våndats inför och andra längtat till.
Hösten när vi alla ska arbeta digitalt enligt skolverkets kursplaner.
Men hur ser det egentligen ut och hur ska vi nå dit? Vad tror du?

Det enda jag med säkerhet vet är att vi på slöjd.nu gör allt vad som står i vår makt för att producera fram bästa tänkbara läromedel för grundskolans slöjdundervisning. Var så god!
Slöjdlexikon - visar hur du gör.
Slöjd och Bildportfolio - samlar det du lärt.

Hur ser det ut med fortbildning för dej, på din skola? Även här gör vi på Slöjd.nu vad vi kan för slöjden i skolan. Förra året ordnade vi Textom. I år kör vi Slöjd.nu-kurser i mindre skala men med fokus på personlig kvalité, små grupper av kollegialt lärande. Självklart har vi även med alla de digitala redskap och material som finns att tillgå i dag och vi inleder fredagskvällen med en ordentlig genomgång av allt för alla. Välkommen, 31 augusti till 2 september!

Sist men inte minst delar jag några filmer med hälsningar från oss på slöjd.nu, dela gärna till alla som arbetar med slöjd och hjälp oss att nå ut till alla skolor.
Vänligaste slöjdhälsningar från Inger Möller Degerfält







 Jag vill också passa på att tacka alla kollegor som använder Slöjdlexikon och Bild- & Slöjdportfolio år från år. Tack för alla era kloka kommentarer och positiv feedback som hjälper oss att bli ännu bättre. Vi önskar er alla en riktigt bra ny termin med slöjd.nu.
Följ oss gärna på Instagram och facebook.





« Äldre Start Nyare »