När eleverna har kunskap om hur ett verktyg används och vet vad det heter höjs både arbetsglädjen och förståelsen för arbetsprocessen i sin helhet. Ju mer man kan ju roligare är det!
Med de nya filmerna i Slöjdlexikon klarnar bilden av den där oformliga massan ”tänger” och blir istället olika verktyg med egna namn: kraftavbitare, hovtång, sidavbitare, spetstång och så vidare.
Direkt från slöjdsalen: "Får jag sy en scrunchie?" "Du
menar en Hårsnodd? Ja, gärna det om du följer filmen och arbetar
självständigt efter den :-) Då tränar du på att följa en instruktion,
trä och ställa in söm på symaskinen, tvärnåla, sy rakt, sy sicksack och
att vändsy. Bäst av allt är att du slipper att gå och köpa en hårsnodd.
Kan du redan sy den smala varianten så testa den breda, riktigt fiffig
metod, eller hur?"
Ibland blir det en lektion “över” för de snabba eleverna. I kursen Smått och blandat
har vi nu fyllt på med film på hårsnodd i två varianter. Så när de kan
den ena är det dags för en utmaning genom prova den andra. Lite knixig
att sy, men kul när de knäcker koden. Hårsnodd ligger även i kursen Sy, under beskrivningar.
Ska du till SETT-mässan? Slöjd.nu också:Tisdag: Inger Möller Degerfält och Christian Svensson är på SETT-date hela dagen Onsdag: Inger Möller Degerfält är med Skolverket 11-12. Se hela programmet här: SETT-date. Vi ses där!
“Slöjd och hantverk i Sverige och andra länder som uttryck för etnisk och kulturell identitet.”
Och visst önskar man att alla ens elever var med och fick uppleva hur hantverket lever i samhället. Både här och överallt i världen…
I den del i Slöjdlexikon som vi kallar Slöjd i världen samlar vi filmer från “slöjdspaningsresor”. I julas var vår träslöjdsredaktör Greger Trobäck i Marocko och filmade det levande hantverket där. Samma tekniker finner vi i många länder, säkert har det funnits och finns utövare av dessa tekniker även i Sverige. I filmerna försöker vi peka på det som är unikt men allra mest det som förenar oss slöjdare/hantverkare världen över.
Greger möter bågsvarvaren i Marrakesh
Tips: starta gärna lektionen med någon av filmerna och låt eleverna fascineras av detta fantastiska hantverk
Visst kan det bli tokigt när datorer och paddor används på fel sätt i skolan men digitaliseringen av slöjden har verkligen blivit ett lyft. Både Slöjdlexikon och Slöjdportfolio är avlastning och till stor hjälp för lärare och elever. När eleverna får lära sig att programmera på mattelektionerna i skolan blir det självklart för dem att använda och modifiera koden i Slöjd.nu-spelet. Men där kanske vi inte riktigt är ännu annat än på ett fåtal skolor. Då går det bra att använda koden som den är :-) I denna film förklarar Moa Degerfält allt om spelet.
På Löddesnässkolan i Bjärred har eleverna kommit igång med makey makey och gjort sina egna spelkonsoler på slöjden. De går i tredje klass och använder färdiga program till maken makey som de kopplar till sina egenhändigt gjorda spelkonsoller, och det fungerade! Så himla kul, jag var inbjuden av deras Slöjdlärare Jan Ledje och Jenny Böttern som samarbetat med klasslärare Anna Rosenqvist till första testet.
Men jag har ju ingen dator i salen, måste jag köpa det först?
Nej, i kittet från elektrokit finns redan datorn. Rasberry pi är en liten dator och det är allt som behövs. Däremot behövs det en skärm, tangentborg och en mus.
Kan jag göra det i scratch i stället?
Teoretiskt sätt kan du programmera samma sak i scratch men det behövs inte. Varken du eller dina elever behöver lära sig att programmera för att kunna använda spelet. Det är bara att använda koden som ligger i en textfil till instruktionen.
Kan jag använda samma Kitt till alla elever?
Ja, absolut! Det är tanken. Vi rekommenderar dessutom att eleverna samarbetar tre och tre när de designar och bygger spelet. Sedan kan varje grupp koppla in sig på makey makeyn och testa sitt spel i den takt de blir klara med prototyper och sedan färdig produkt.
Måste det vara ett ämnesövergripande projekt?
Instruktionen är designad så att projektet ska gå att genomföra även utan samarbete över ämnena. De skolor som har goda möjligheter att sammarbeta ämnesövergripande och där lärarna har möjlighet att jobba ihop är det självklart fördelaktigt! Exempel på bra samarbeten är:
Matten, eleverna får en längre introduktion till programmering. De kan sitta själva med koden för att se vad som händer när man ändrar tillexempel hur många poäng det ger att svara rätt eller fel på en fråga. Programmera om så att avkodaren använder andra bokstäver och vad det i så fall innebär för makey makeyn. Ändra frågorna så att spelet frågar andra eller fler frågor.
Tekniken: Vilka material är ledande? Varför? Hur fungerar en knapp? Exempel på knappar.
Träslöjden: Vilka material från träslöjden och textilslöjden kan man kombinera för att få det bästa spelet?
Musiken: Går det att göra ett instrument istället?
Kan eleverna använda sina I-pads till detta?
Eleverna kan använda sina I-pad till att titta på instruktionerna i Slöjdlexikon, innan och under tiden de bygger spelet. I-pads är också bra när de redovisar i Slöjdportfolio och dokumenterar skapandeprocessen. Däremot behövs dom inte när spelet väl kopplas in i rasberry pi datorn och ska spelas.
Under 2018 har Slöjdlexikon fortsatt att satsa mycket på Skinn och läder, Trä och metall samt Kläder. Under året har det lanserats flera nya beskrivningar som vi hoppas att ni redan hunnit prova och har glädje av. Tack till alla ni som hör av er med synpunkter, glada utrop och feedback, tack vare er förbättras Slöjdlexikon! Tipsa gärna dina kollegor som inte ännu har hittat hit. Vill du peppa dina kollegor ännu mer - vi kommer gärna och visar och berättar! Hör av dig för mer info.
Vill passa på att stolt berätta om årets nya Slöjdkalender, fylld
av härliga bilder för att inspirera i slöjdsalen. Den skickas till
alla som har ett aktivt abonnemang på Slöjdlexikon. Har du inget
abonnemang går den att beställa via kontakt@slojd.nu, 120 kr inkl
frakt.