Livet är slöjd!

En blogg om oss på slojd.nu, våra slöjdprojekt och slöjdfantasier.

Digital slöjd.

Direktlänk 2 Kommentarer
Detta är riktigt häftigt! Titta på filmen som visar hur spelproducenterna faktiskt syr kläderna "på riktigt" i datorn. Kläderna faller och rör sig precis som om det var riktiga kläder, så snyggt. Självklart är det duktiga skräddare som varit med och tagit fram programvaran men det krävs även kunskap för att kunna använda den.
Hur syr man ett ärmsprund på en skjorta? hur klipper man till delarna? hur syr man ihop? Man gör faktiskt precis som på riktigt men i datorn.
Syr man fel är det bara markera och klicka delete, tänk om man hade en sån knapp i slöjdsalen.


Jag satt tillsammans med en ung vän som utbildar sig till speldesigner och tittade på programmet och filmerna om hur det fungerar. Men han förstod inte, det var först när jag tolkade vad som hände på skärmen som han såg vad som egentligen hände.
Alla som vet hur man syr ett sprund och har sytt ett sprund i ärmslutet på en riktigt skjorta, förstår vad som händer när man väljer och klickar i programmet men har man ingen kunskap om kläder är det tämligen obegripligt. Jag tänker att det nog krävs en skrädderiutbildning för att kunna skapa virtuella kläder. Kunskap om hur olika material känns och faller på kroppen när man rör sig, allt för att kunna välja i den mängd virtuella tyger som finns i programmet. Titta 1:40 in i filmen.

Marveleus designer:



Enligt regeringens förslag kommer texten i kursplanen för slöjd ändras till följande:

Slöjd
Slöjdens material, redskap och hantverkstekniker i årskurs 7–9:
Metall, textil och trä, deras kombinationsmöjligheter med varandra
och med andra material, till exempel nyproducerade och återanvända
material. Hur material kan kombineras med digital teknik

Förändringarna träder i kraft 1 juli 2018 men det är möjligt för skolorna att börja arbeta utifrån de reviderade styrdokumenten redan från 1 juli 2017. Här är några av mina tips och tankar:

Förra våren fick vi slöjdlärare i Lund en fortbildningseftermiddag på makerspacet STPLN i Malmö. 3D-skrivare, laserskärare och "virtual reality" - är det slöjd?


Att stygnsätta sina egna bilder och brodera ut är inte nytt men fascinerande för eleverna. Detta är en av mina elevers egna "logga" som hon använt både i tygtryck på sin t-shirt och nu "syr ut" på sin väska.
Stygnsatt elevbild.

Här har Eva Söderberg skrivit om skillnaden och likheter mellan makerspace och skolslöjd. Lusten att lära?

Blinkande dioder är kanske det nya "Dimonds are a girls best friend" Jag kan inte motstå i alla fall, hur kul som helst... fast vi ska nog vara lite återhållsamma innan vi får tillgång till batterier som producerats på ett just sätt! På höstens fortbildningshelg för slöjdlärare TEXTOM kommer Stina Billing att hålla i verkstaden med dioder. (save the date 8-10 sept) Dit har vi bjudit in slöjdens "digitalister" som verkstadsledare.


Till sist vill jag ta dej med till mitt klassrum på Gunnesboskolan i Lund. Jag har haft datorn till hjälp i undervisningen sedan 1999 och kan inte tänka mig att undervisa utan den. Dels vill jag inte gå runt som en pappegoja och visa, visa, visa... jag vill använda min tid och kunskap till att leda eleverna i deras processtänk. Dessutom kan jag inte minnas vad alla gör om de inte noterar det i sin loggbok så att jag kan stötta även den vägen. En slutdokumentation är nödvändig för att jag ska kunna sätta betyg.

OBS enligt Skolverket ska skolan vara en reklamfri zon, det är mao inte Youtube! men som lärare kan du titta... utanför skolsalen.

  2 Kommentarer :

Annika N J skrev 20 mars 2017 14:31

Hej!

Finns det mer info om fortbildningshelgen? Låter jättespännade!

/ Annika

Inger Möller Degerfält skrev 29 maj 2017 20:15

Välkommen! mer info finns på http://textom.se/

« Äldre Start Nyare »