Livet är slöjd!

En blogg om slojd.nu, läromedel, fortbildning och symaskiner. Välkommen!

Design och process.

Direktlänk 0 Kommentarer
Design och process, så inspirerande det var att få höra en professionell designer och projektledare att föreläsa. Jag träffade Stefan Fallgren under en utbildning för slöjdare, konsthantverkare och designers som han drev tillsammans med vår Hemslöjdkonsulent. Projektet gick under namnet Raket. Vi fick en rad bra föreläsningar därav en med Stefan där han pratade om Designprocessen och att det faktiskt finns en 5 årig utbildning inom just detta. Jag kände genast en stark koppling till vår slöjdprocess och försökte omvandla den till designprocessens cykliska form istället för som vi traditionellt tänkt linjärt. När vi på Alfredshällskolan skulle arrangera en fortbildningsdag för slöjdlärarna tänkte jag genast på Stefan och föreläsningen om Designprocessen.
I måndags var vi därför över hundra!!! slöjdlärare i två omgångar som fick höra Stefan.
För mej var det urskönt att se hans diagram över ett projekts humör-kurva. Jag har haft en tuff resa mot en deadline och fnissade lite när jag såg att allt jag upplevt på resan var inritat i hans diagram :-)
« Äldre Start Nyare »