Livet är slöjd!

En blogg om slojd.nu, läromedel, fortbildning och symaskiner. Välkommen!

Renforsskolan i Vindeln - ett kulturellt föredöme.

Direktlänk 0 Kommentarer
I går var en intensiv Västerbottendag. Jag vaknade i Vindeln kl 06.00 och somnade i Ultervattnet srtax efter midnatt.
Lärarna på Renforsskolan i Vindeln måtte ha gjort en väldigt fin ansökan till "skapandeskola". I går genomförde de en heldag med kultur för eleverna.
Jag kände mig stolt över att få vara inbjuden tillsammans med följande gäng.
Surolle
Tomas Skimutis
Kravallslöjd
Maria-Therese Andersson
och sist men inte minst en slöjdare som hette Frida, (tyvärr hittar jag inte dej på nätet)

Kulturskolan passade också på att underhålla på rasterna.

Eleverna var indelade i grupper och hann besöka fyra av oss under dagen. Eleverna ja, så många ljuvliga slöjdämnen det finns! Det är alltid lika roligt att få vara med på högstadiet.
Charlotte som är textillärare på skolan var med mig hela dagen och hennes kollega från mellanstadiet kom och tog del av hur jag undervisade med hjälp av datorn. Det var ganska stora grupper så vi bestämde oss för att "Tova-loss". Det blev massor av Mi-band, Frisbees och även boll på ballong. En del av eleverna blev riktigt tända på tovning och vill fortsätta nästa slöjdtillfälle. Charlotte hade letat fram några gamla bärbara datorer som vi la in hela Slöjdlexikonet på så att eleverna har till gång till allt även fortsättningsvis... och de lärde sig en del skånska i går så det ska säkert gå bra.
Det är roligt att tova, på tvättbrädan krympte ullen snabbt.

Även de lärare som följde med blev inspirerade att testa...

Vissa hade tränat in både fotomin och en skånsk fras att impa  med

Vi märkte att det var stor skillnad på vilken ull eleverna använde, bäst resultat fick de som tovade med Wåhlstets Prisma.

Det är såhär en äkta dator ska se ut, full av slöjd!

Kravallslöjdarna Anna och Stefan kom och la pärlplattor med de så kallade "kidsen"

En fiffig elev gjorde ett mjukt och skönt Mi-band till sin skåpsnyckel.

Två ull-frälsta elever.

Längst bak till höger ser vi Charlotte skymta fram i sin stora härliga slöjdsal, eleverna har sina frisbees kast-klara!

Vindeln bjöd på ett underbart vinterväder, så det var härligt att testa ute hur långt frisbeen kunde gå.

Kul med elever som freestylar helt och gör sin egen grej.

Vi värmde upp med att tova Mi-band och några fortsatte med det. Här ser vi skolrekordet, NIO Mi-band på en lektion!
STORT TACK TILL ALLA LÄRARE OCH ELEVER FÖR EN MINNESVÄRD DAG!

Men varför somnade jag i Ultervattnet? Och hur kom jag dit!?!
Min kära svåger hämtade mig, bara 7 mil enkel väg... väl framme fick jag njuta av att vara gammelfaster :-)



« Äldre Start Nyare »