En kvarts miljon bilder!!!
I dag passerade Slöjdportfolioräknaren
250 000 slöjdalster som elever runt om i landet valt att visa fram! Helt
fantastiskt, vilken härlig källa till inspiration och manifest över
svensk skolslöjd. Stort tack till alla elever och lärare som är med! www.slöjdportfolio.nu
Detta
visar hur roligt eleverna tycker det är att stolt få visa fram vad
de har åstadkommit. I dag pratas det allt mer om att saker får ett högre
värde om de har en känd historia. Får man ett slöjdalster av ett barn
blir man ju oerhört glad, de ger med hjärtat något de alldeles
själv har skapat. Om det då dessutom finns en presentation på Internet
som berättar om alstrets tillkomst blir det extra värdefullt.
Vi firar det hela med att ge Slöjdportfolio en alldeles egen facebook-grupp som kort och gott heter Slöjdportfolio. Välkommen!
Med alla nya finesser tror jag att det kan finnas ett värde av
att vi delger varandra tips, funderingar och frågor. Ni har säkert kommit
på användningssätt som vi inte ens tänkt på :-)
Ja, vi
vet att alla inte är med på facebook men det är faktiskt enklare att skapa ett
facebook-konto än att ha en diskussion exempelvis på googlegrupp har det
visat sig.
www.facebook.com sök Slöjdportfolio eller Inger M Degerfält.
I de fall era ansvariga skolledare är fundersamma kring att publicera alster kan ni lugna dem med följande.
- Det är eleven själv som anmäler sig till Slöjdportfolio
- Det är eleven själv som lägger upp alster och bestämmer vad som ska visas på söksidan
- Söksidan är bara tillgänglig för de som har adressen till Slöjdportfolio, alla sökmotorer är spärrade så inget kommer upp där
- Det finns inga tidsangivelser i databasen. Det går att se att en elev gått på en viss skola och i en viss årskurs men inte när och inte i vilken klass.
Slöjdportfolio, utgår från tre hörnstenar
LGR 11,
Portfoliometodik
Freinetpedagogik
LGR 11 I kursplan
för slöjd står ”Dokumentation i ord och bild av arbetsprocessen och
resultatet”. Hur gör man detta på enklast tänkbara sätt? Det ska vara roligt
för eleven och enkelt för läraren.
Elev: Upp med mobilen ur fickan logga in, nytt alster, skriv
rubrik och ange ”skriver sen”. Ta bilden så att arbetet kan tas hem. Plocka upp
redovisningen hemma, gör den snyggt och ordentligt.
Lärare: Logga in och få tillgång till alla dina elever
samlat och strukturerat. För att på ett rationellt och enkelt sätt kunna ge
stöd för minnet för att kunna bedöma så många individer som en slöjdlärare
undervisar.
Citat ur kursplan ”Eleven kan ge omdömen om sin arbetsinsats
och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet. Dessutom tolkar eleven
slöjdföremåls uttryck och för då resonemang om symboler, färg, form och
material.”
Den lektionstid som finns räcker inte för att alla elever
ska kunna göra detta muntligt...
Portfoliometodik
där eleverna samlar sina verk, får kommentarer från läraren och hjälp att komma
vidare i sin utveckling. Allt är samlat på samma ställe så att eleven kan följa
sin kunskapsresa i slöjd genom hela grundskolan. För lärare och föräldrar ger elevens
reflektioner ovärderlig insyn i elevens lärande och elevens förståelse, och
kunskap i ämnet.
”portfolio [pɔrtfu:´liu] (engelska, av franska portefeuille;
jfr portfölj), mapp med arbeten eller arbetsprover. Som pedagogisk term avses en mapp
med en elevs arbeten jämte kommentarer kring dessa i syfte att dokumentera
elevens utveckling. Avsikten är att involvera eleven i utvärdering och
reflexion av det egna arbetet utifrån vissa givna kriterier enligt den s.k. portföljmetodiken.
Inom vissa yrkeskategorier, t.ex. formgivare eller fotomodeller, kan portfolio
avse den mapp med arbetsprover man visar upp för en presumtiv uppdragsgivare.”
källa NE
Portfolio är en metod, för att stödja
eleven att lära sig att lära. Det är ett förhållningssätt där man hela tiden
utgår från vad eleven kan och utvecklas därifrån. portfolion bygger på att man
reflekterar, planerar och utvärderar. Utvärderingen ska leda till att eleven lär såväl av
framgångar som av misstag. Dokumenterad framgång skapar ökad
självkänsla
I Slöjdportfolio kan eleven spara alla sina
alster och välja att visa fram de som är bäst på söksidan.
Om läraren är ålagd att ge bedömningen i något annat program
kan man enkelt lägga en länk till elevens Slöjdportfolio och på så sätt visa
vad bedömningen bygger på.
Freinetpedagogik
utgår från Célestin Freinets tankar om att barnens arbete ska tas på allvar,
det de gör är på riktigt. Han lärde sina elever använda tryckpressar för att
publicera sina texter redan på 1930 talet! ”Grundidén var att elever kritiskt
skulle utforska sin omvärld och producera egna material i form av läromedel och
tidningar” (Det var långt tidigare än internet fanns…)
”Freinet är en företrädare för den aktiva s.k. arbetsskolan,
där motivationen har central betydelse för arbetet i skolan, ett arbete som
skall läggas upp på ett sådant sätt att eleven förstår hur det fungerar och
vilken nytta han har av det. ”
källa NE
I Sverige finns Freinet-skolor med särskild inriktning på elevernas ansvarstagande och med arbetssätt anpassat till modern teknik. Ett fint exempel finns här: http://huginskaparloss.wordpress.com/category/9or/ Och här http://www.slojd.nu/slojda/inspiration#search&skolid=4&count=73&lastid=69&page=3
Slöjdportfolio – några elevkommentarer från klassrummet
Första slöjdåret: jag kan lägga upp en bild på Internet och
visa vad jag har gjort!
Tredje slöjdåret: Kolla va kul, den där hade jag glömt! Men
hur skrev jag egentligen…
Om eleverna redan tidigt får börja använda Slöjdportfolio
kommer de ha goda möjligheter att formulera och nå de önskade målen för att få betygen
de strävar efter när de slutar grundskolan.
0 Kommentarer :
Skicka en kommentar