Stort tack till alla er som varit med och tävlat om
för "32 online", i två år! Värde 9 990 kr ex moms!
Det har kommit massor av kloka, roliga, underfundiga, vädjande och peppande motiveringar. Både nya och befintliga abonnenter har varit med och tävlat, och även elever :-) hur kul som helst.
Juryn har nu läst begrundat och utsett följande vinnare och utropar ett stort GRATTIS till:
Glömstaskolan i Huddinge.
Slöjdlärare Josefin Drakenberg, motiverade såhär:
"Hej,
Vi är två slöjdlärare på en nybyggd skola i Huddinge som heter Glömstaskolan, vi undervisar elever i åk 1-7 (så småningom upp till åk 9) och söker efter ett bra digitalt verktyg för att utveckla vår undervisning och hjälpa eleverna att finna, befästa och utöka sina kunskaper."
Vi önskar största möjliga lycka till med nya skolan och hoppas att Slöjdlexikon ska bli ett bra verktyg i er slöjdundervisning.
Vi önskar så klart att alla hade vunnit första pris... Alla som abonnerar är på ett sätt vinnare, vinnare av all den tid som Slöjdlexikon spar åt dej som slöjdlärare och i "väntetid" för dina elever. Filmerna visar gärna hur många gånger som helst, lika lugnt och metodiskt varje gång.
Här följer några fler svar från tävlingen som vi gärna vill ge ett hedersomnämnande:
Jag använder det dagligen i mitt arbete. Det underlättar för mig i stressen när eleverna kan sitta och titta på instruktionsfilmerna själva i lugn och ro för att sedan kolla av med mig att det blir rätt. Många gånger behöver de inte ens fråga. Mitt slöjdlektion har blivit lite lugnare
Hedeskolan, Christine Ljungblad
Den bästa kollegan ️ jag kan ha i slöjdsalen. Min kollega hjälper till med inspiration och instruktion. ️ Jag får mer tid för varje enskild elev och egen reflektion.
Linnéskolan, Charlotta Ingelström
Jag vill ha en likvärdig undervisning för slöjdämnet i alla skolor och stadier, som följer läroplanen, och där materialet uppdateras kontinuerligt och alltid ligger i framkant för slöjdämnet.
Madesjöskolan, Irene Rudholm
Som slöjdlärare känner man alltid att man inte räcker till.. Tänk att ha en kollega som dessutom aldrig är sjuk!
Kunskapsskolan, Carola Hagdahl
Som slöjdlärare känner man alltid att man inte räcker till.. Tänk att ha en kollega som dessutom aldrig är sjuk!
Kunskapsskolan, Carola Hagdahl
Jag frågade mina elever:
"Det är himla bra att kunna få hjälp via lexikonet, så man slipper sitta och vänta på hjälp. När jag kommit igång i ett flow vill jag bara köra på!."
"Jag har lärt mig knyppla tack vare lexikonet- det är ju fet nice!"
"Jag använde filmerna idag när jag skulle avsluta min lovikkavante. Det var tydligt och jag kunde jobba i min egen takt. Jag blev klar idag!"
"Ibland är det lite svårt att förstå skånskan, men jag kan leva med det för filmerna är tydliga. Dessutom kan jag se om filmerna flera gånger."
"Det låter jättebra om vi kunde få en egen inloggning, för då tror jag att jag skulle jag nog använda filmerna mer än jag gör idag. Jag vet att det finns ett lexikon på den stationära datorn, men det blir liksom inte av att jag använder dom. Dumt."
Färila skola, Stina Johansson
"Det är himla bra att kunna få hjälp via lexikonet, så man slipper sitta och vänta på hjälp. När jag kommit igång i ett flow vill jag bara köra på!."
"Jag har lärt mig knyppla tack vare lexikonet- det är ju fet nice!"
"Jag använde filmerna idag när jag skulle avsluta min lovikkavante. Det var tydligt och jag kunde jobba i min egen takt. Jag blev klar idag!"
"Ibland är det lite svårt att förstå skånskan, men jag kan leva med det för filmerna är tydliga. Dessutom kan jag se om filmerna flera gånger."
"Det låter jättebra om vi kunde få en egen inloggning, för då tror jag att jag skulle jag nog använda filmerna mer än jag gör idag. Jag vet att det finns ett lexikon på den stationära datorn, men det blir liksom inte av att jag använder dom. Dumt."
Färila skola, Stina Johansson
Eleverna kan arbeta mer självständigt. Jag får en idébank. Vilket ger glada elever och läraren lycklig.
Backaskolan, Cecilia Holgersson
Slöjdlexikon ger mej möjligheten att ha ett antal digitala kollegor i
salen, eleverna kan själva på ett enkelt sätt få vägledning och svar på
sina frågor utan att ”köa” för min hjälp. Dom tränar också sitt
självständiga arbete på ett bra sätt eftersom dom själva söker kunskap
och får instruktioner direkt i sin iPad.
Bors skola, Anette Jakobsson
Jag har det redan och älskar det för det underlättar otroligt mycket i undervisningen.
Eleverna blir mer självständiga och kan visa om de klarar att följa instruktioner på bild och ljud...helt underbart.
Jag har det redan och älskar det för det underlättar otroligt mycket i undervisningen.
Eleverna blir mer självständiga och kan visa om de klarar att följa instruktioner på bild och ljud...helt underbart.
Bäckagårdsskolan, Maria Sönnerljung
Därför att eleverna klarar sig så himla bra med hjälp av dig. Se citatet från en av mina elever:
"Jag tittade på en film om hur jag ska göra, första gången blev jag arg och förstod inte men andra gången klarade jag det."
"Jag tittade på en film om hur jag ska göra, första gången blev jag arg och förstod inte men andra gången klarade jag det."
Den/du är min extra kollega i slöjden som kan förklara en gång till
eller på ett annat sätt hur eleverna ska göra de olika momenten.
Kan inte vara utan slöjdlexikon!
Kan inte vara utan slöjdlexikon!
Väckelsångskolan, Kersti Johansson
Slöjdlexikon - för eleverna, i tiden!
Stureskolan, Anna Rosén
Det skulle vara bra att kunna visa exempel på vad eleverna kan göra. Jag
har redan en hel del id’eer, men det är alltid lärorikt och intressant
att förnya sig. Jag gillar att låta eleverna välja ganska fritt inom
givna ramar vad de vill tillverka. Då är det bra att kunna inspirera dem
med bilder. Genom era instruktionsvideor frigörs också mera tid för mig
att hjälpa de elever som håller på med något svårt moment just då. Att
dessutom få arbetsbeskrivningar till uppgifterna är ju ren lyx.
Slöjdlexikon är ett material som alla slöjdlärare borde ha tillgång
till.
Såka och Öja skola, Finland, Gunmaj Fredlund
På min skola har alla elever varsinn dator. Det är suveränt med
slöjdlexikon. Jag kan ge dem uppgifter att jobba med och de följer
filmer/beskrivningar och de kan se på tydliga
steg-för-steg-instruktioner på olika moment. När jag vill att de ska ta
reda på lite information om olika material så finns det enkla filmer att
se på så de kan lära sig mer om de olika materialen. Det tog ett tag
innan jag fattade vilken skatt Slöjdlexikon är! Jag är supernöjd! De
elever som är ganska självständiga går det bättre för, för de kan
fortsätta framåt utan att vänta på mig, och de elever som behöver extra
hjälp kan få det av mig!
Vallhallaskolan, Anna Svensson
Slöjdlexikon är världens bästa hjälpmedel till slöjden! Allt man behöver
samlat på ett ställe, enkelt och lättförståeligt. Vill inte vara utan
det, så är det bara.
Veingeskolan, Karin Skog
Det är ett underbart undervisningsverktyg att arbeta med på slöjden.
Förenklar genomgångarna och eleverna har möjligheta tt se filmerna hemma
och komma förberedd till lektionenen, repetera, bli instpirerad samt
mycket mer. För läraren är det möjlighet att se och hjälpa alla elever
utifrån deras förutsättningar. Jag har och kommer att fortsätta med
slöjdlexikon på skolan jag arbetar på nu och på kommande skolor då min
undervisning är med stöd från slöjdlexikon. Funderar även på att
återuppta slöjdportfolion.
Tack för att ni finns och att ni lägger ner jobb på filmerna!!!
Tack för att ni finns och att ni lägger ner jobb på filmerna!!!
Munkhätteskolan, Marie Freij
0 Kommentarer :
Skicka en kommentar