Livet är slöjd!

En blogg om slojd.nu, läromedel, fortbildning och symaskiner. Välkommen!

Slöjd.nu-spelet!

Direktlänk 0 Kommentarer
Digitalisering, på riktigt! 
Visst kan det bli tokigt när datorer och paddor används på fel sätt i skolan men digitaliseringen av slöjden har verkligen blivit ett lyft. Både Slöjdlexikon och Slöjdportfolio är avlastning och till stor hjälp för lärare och elever. När eleverna får lära sig att programmera på mattelektionerna i skolan blir det självklart för dem att använda och modifiera koden i Slöjd.nu-spelet. Men där kanske vi inte riktigt är ännu annat än på ett fåtal skolor. Då går det bra att använda koden som den är :-) I denna film förklarar Moa Degerfält allt om spelet.



I Slöjdlexikon finns sedan metodiska steg- för steg filmer som viss hur Slöjd.nu-spelet sätts upp. 
Hur ser era spelkonsoler ut? 

På Löddesnässkolan i Bjärred har eleverna kommit igång med makey makey och gjort sina egna spelkonsoler på slöjden. De går i tredje klass och använder färdiga program till maken makey som de kopplar till sina egenhändigt gjorda spelkonsoller, och det fungerade! Så himla kul, jag var inbjuden av deras Slöjdlärare Jan Ledje och Jenny Böttern som samarbetat med klasslärare Anna Rosenqvist till första testet.





Men jag har ju ingen dator i salen, måste jag köpa det först? 
Nej, i kittet från elektrokit finns redan datorn. Rasberry pi är en liten dator och det är allt som behövs. Däremot behövs det en skärm, tangentborg och en mus.

Kan jag göra det i scratch i stället? 
Teoretiskt sätt kan du programmera samma sak i scratch men det behövs inte. Varken du eller dina elever behöver lära sig att programmera för att kunna använda spelet. Det är bara att använda koden som ligger i en textfil till instruktionen. 

Kan jag använda samma Kitt till alla elever? 
Ja, absolut! Det är tanken. Vi rekommenderar dessutom att eleverna samarbetar tre och tre när de designar och bygger spelet. Sedan kan varje grupp koppla in sig på makey makeyn och testa sitt spel i den takt de blir klara med prototyper och sedan färdig produkt.

Måste det vara ett ämnesövergripande projekt? 
Instruktionen är designad så att projektet ska gå att genomföra även utan samarbete över ämnena. De skolor som har goda möjligheter att sammarbeta ämnesövergripande och där lärarna har möjlighet att jobba ihop är det självklart fördelaktigt! Exempel på bra samarbeten är: 
Matten, eleverna får en längre introduktion till programmering. De kan sitta själva med koden för att se vad som händer när man ändrar tillexempel hur många poäng det ger att svara rätt eller fel på en fråga. Programmera om så att avkodaren använder andra bokstäver och vad det i så fall innebär för makey makeyn. Ändra frågorna så att spelet frågar andra eller fler frågor. 
Tekniken: Vilka material är ledande? Varför? Hur fungerar en knapp? Exempel på knappar. 
Träslöjden: Vilka material från träslöjden och textilslöjden kan man kombinera för att få det bästa spelet? 
Musiken: Går det att göra ett instrument istället? 

Kan eleverna använda sina I-pads till detta? 
Eleverna kan använda sina I-pad till att titta på instruktionerna i Slöjdlexikon, innan och under tiden de bygger spelet. I-pads är också bra när de redovisar i Slöjdportfolio och dokumenterar skapandeprocessen. Däremot behövs dom inte när spelet väl kopplas in i rasberry pi datorn och ska spelas.

Om du inte redan har Slöjdlexikon så kan du beställa det här. Du får gärna prova gratis först.


« Äldre Start Nyare »

Få epost vid nytt inlägg