Livet är slöjd!

En blogg om slojd.nu, läromedel, fortbildning och symaskiner. Välkommen!

Lundakarnevalståg tack vare skolslöjd?

Direktlänk 0 Kommentarer
Lundakarnevalen har gått av stapeln och stan har varti full av kreativitet i dagarna tre.
I veckan som gick var en av rubrikerna i tidningen "killarna saknar sin träslöjd..." Reportaget var från snickeriet och skrädderiet där alla dräkter, rekvisita och karnevalstågsflak byggdes. Eftersom Sara varit engagerad i skrädderiet gjorde jag ett besök i "overkligheten" i måndagskväll. Jag gick en runda bland cirkelsågar, målarpytsar och symaskiner och på något sätt kändes det lite som tomteverkstan på julafton. Det var nog så långt ifrån deras invanda studentmiljö man kan komma och när vi slog oss ner på ett bord för att "klämma en bagett" utspelade sig ett märkligt senarium på borden framför. Några tjejer skulle förse svarta t-skirts med guldstjärnor. Uppklädda till tänderna i sina finaste kläder och klippte de ut stjärnorna i overheadplast, lade dem på tröjorna och sprayade på guldfärg. Helt ok egentligen, härligt för en slöjdfröken att följa deras arbete. De stod utomhus och det blåste rätt bra plötsligt noterade en av tjejerna att hennes nya fina skor nu också var guldfärgade... utan att bekymra sig över sin svarta skinnjacka mm fortsatte hon glatt. Bakom men satt en tjej och klippte ut stjärnorna, några killar kom förbi och frågade om saxen var där. Ja, sa hon, vi håller på att klippa stjärnor med den. Fråga mig inte hur det gick till men sekunden efter var killarna på väg därifrån med saxen. Bakom mej hör jag hur tjejen förvånat utbrister - men hallå, jag trodde att ni skulle hjälpa till att klippa stjärnor med den. Hon sa det precis lagom högt för att killarna skulle kunna ignorera det. Genusperspektiv!?!

Nåväl det var några högst personliga reflektioner från mitt lilla besök i det som för mig på något sätt kändes som "overkligheten" I lördags kväll njöt vi av Karnevalsspexet med alla sina fyndigheter, fina kulisser och häftiga kostymer. I dag var det dags att kolla in själva karnevalståget, hur kul som helst, 18 lastbilsflak med allt från kungabröllop till Islands aska. Bredvid mig stod min kollega Anna-Britta Albertsson, plötsligt dök det upp en vinröd kille från tåget och utbrast -Hej Anna-Britta, det är din gamla elev! Titta här, det är resultatet av vad du lärde mig och pekade på sin vinröda dräkt i krossad sammet! Så underbart, vilket erkännande!
Han uttryckte det som jag hela tiden stått och tänkt på, hade all denna kreativitet som tåget sprudlade av varit möjlig utan obligatorisk skolslöjd? Karnevalståget

Sist i tåget gick en förvirrad "tant" och frågade när tåget skulle gå!?!


Kära Sara ditt kroppsspråk är obetalbart :-)


« Äldre Start Nyare »