Livet är slöjd!

En blogg om slojd.nu, läromedel, fortbildning och symaskiner. Välkommen!

Slöjdläger!

Direktlänk 0 Kommentarer
Jag har många kära minnen från slöjdlägren när jag var liten. Jag mins det första på Slöjdlägret på, det var på Hörjelgården (med reservation för fel eftersom att jag var så liten att jag kan ha blandat ihop) Jag tror att temat var hästar och jag bestämde mig för att det var synd om hästarnas bakdelar, det var ingen som någonsin ville avbilda bara bakdelen av en häst men framdelen ville alla göra! Som den rättvisa lilla flicka jag var bestämde jag mig för att brodera bakdelen av en häst. Jag är osäker på hur det gick till men av någon anledning så blev det en kudde och framsidan av hästen fick också vara med på ett hörn. http://www.slojd.nu/slojda/alster/50.
Sedan täljde jag min antagligen snyggaste och fulaste sak hittills! Det gräsliga/fantastiska med hela historien var att denna bilden sedan trycktes upp i oändlighet på vykort och enorma affischer och sattes upp på Ikea! http://www.slojd.nu/slojda/alster/47. min beskrivning av alstret i min slöjdportfolio är också underbar:
"Jag har gjort en häst på ett slöjdläger när vi hade trä.
Jag hade egentligen inte tänkt göra något utan bara tälja lite
så blev det en häst.
Så jag tänkte göra en sockerbit till den men det blev en morot.
Sen målade jag en tröja på den och byxor och jag har satt ull som man och svans."
Jag vill minnas att jag målade den med filmjölk, om någon vet om det kan stämma och hur man i så fall gör så är jag ytterst tacksam om ni lämnar en kommentar och berättar för mig! :)
Nu kanske ni tänker att jag måste ha väldigt tråkigt som sitter här och tänker på slöjdläger jag varit på som barn och hur vida hästars bakdelar bör avbildas eller ej. (funderar på ifall att det är samma tanke som gör att människor ofta avbildar andra delar av kroppen snarare än huvudet nuförtiden, de vill helt enkelt väga upp för alla porträtt som målades) (om hästar hade kunnat avbilda sig själva, och i allmänhet vetat hur dom själva såg ut, vilken del hade dom då valt att avbilda? kanske manen, eller hovarna?) Men det är faktiskt inte bara det att jag har lite tråkigt som får mig att tänka på slöjdläger, utan det är faktiskt så att jag redan i dag ska åka på ännu ett slöjdläger! Det är fältbiologerna som har anordnat ett slöjdläger för äldre barn (läs 17-30åriga barn^^) Även det kommer vara på Hörjelgården så att cirkeln blir sluten för mig! Nu kommer jag inte heller att vara lekledare utan jag kommer själv att få slöjda lite :) Mästerdels tälja tror jag och så ska jag få lära mig NÅLBINDNING av My. Det har jag längtat efter! Förhoppningsvis kommer jag att kunna det så bra att det kan komma in i slöjdlexikonet inom en snar framtid :)
Bilder och vidare beskrivning kommer senare! Harebra så länge!
« Äldre Start Nyare »