Livet är slöjd!

En blogg om slojd.nu, läromedel, fortbildning och symaskiner. Välkommen!

Ett nytt härligt slöjdår, YES!

Direktlänk 0 Kommentarer

Vilken rivstart på den här terminen!

Det kan väl knappas ha undgått någon att tidningen Expressens ledarskribent undrar hur många smörknivar Sverige tål, och ifrågasatt slöjd som obligatoriskt ämne!?! Suck, suck och dubbelsuck!

Kraften i min ilska använde jag till att göra en film, som redan under första dygnen visades 3000 gånger!?! Och delas fortfarande... hoppas att den landar hos politiker, skolledare och andra i beslutsfattande position.
Stort tack! för alla delningar, uppskattande mail och glada tillrop, tack!
  
Den  26 januari ringde de från Expressen kultur, Martina Montelius och Gunilla Brodej hade utsett mig till Månadens kulturtant. De bad att få gratulera och intervjua mig i podden "Lunch med Montelius! ca 20 minuter in i podden kommer intervjun. 

Att en slöjdlärare blir utnämnd till Kulturtant = Slöjd är kultur! Bra, för hur många gånger har man inte fått hävda att slöjd är kultur i olika sammanhang? När exempelvis när professor Anne Bamford pratar om "The WOW Factor " nämner hon konst, musik, dans och drama. I Sverige lägger vi självklart? in ordet slöjd även om hon inte nämner det. På Färöarna fick hennes "lära" däremot förödande konsekvenser inte minst för slöjdämnet.

https://vimeo.com/151256317

"Detta är en öppen film till Expressens ledarskribent, Silverladyn och alla andra som tillhör den hopplöst överurbaniserade skara som inte förstår slöjdämnets värde i framtidens skola.
expressen.se/ledare/ann-charlotte-marteus/hur-manga-smorknivar-tal-sverige/
silvergenerationen.se/u1315/aterblick/
Även denna text skrämmer
svt.se/nyheter/utrikes/minister-varnar-for-en-varld-av-cyklister-och-vegetarianer
Om någon av mina elever ser detta så förlåt, såhär arg har ni aldrig sett mig förut och såhär arg skulle jag aldrig kunna bli på er, älskade barn."


Det har skrivits mycket om slöjden...
Peter Hasselskog och Ulf Dalnäs
Detta hoppas jag blir sista inlägget i debatten så att vi kan slöjda vidare med våra elever utan att någon längre ska fundera på slöjdens vara eller inte vara.

Marcus Vildir

Annelie Nilsson och Birgit Berndtzon Sievers svar till Expressen 

Politiker och allmänhet – dags att lyssna!

"Jag behåller min yxa och min vedpanna, för jag tror att de har fel" – Katarina Östholm om varför hantverk behövs i skolan.

Mer slöjd åt folket! Åsa Linderborg: Slöjd är ett modernt ämne som utvecklats i takt med tiden

Maria Lantz: Slöjden får inte plats i dagens skola

Jenny Frohagens svar till Expressen

Sverige mest kreativa landet i världen

Ingrid Bergqvist och Bo Hinnerson, Linköpings universitet

"Vad vore världen utan hantverk" 


Å så Johan förstås!


« Äldre Start Nyare »