Livet är slöjd!

En blogg om slojd.nu, läromedel, fortbildning och symaskiner. Välkommen!

Nyhetsmail hösten 2021

Direktlänk 0 Kommentarer

 

Slöjdens material

Vilka är det? Vilka kommer det att vara? Måste allt material vara nytt? Traditionellt har vi arbetat med textilträmetallskinn och läder inom slöjden. De nya materialen är kanske de återbrukade materialen i takt med att hållbarhet får en större plats i både slöjden och livet, det i sin tur ställer krav på att vi ska kunna känna igen, identifiera och förstå olika material

Vi ska inte hemfalla till att skapa skräp av skräp men bra spillmaterial ska tas tillvara, likaså ska vi återbruka det material som är bra men inte längre fungerar till sin ursprungliga uppgift.

Att välja rätt

Det är en konst att kunna välja rätt material till rätt sak, något som kräver gedigen kunskap. Introducera materiallära tidigt och låt det bli ett ständigt återkommande inslag i din undervisning. Slöjdlexikons filmer om olika material beskriver varje materials karakteristiska kännetecken, var de kommer ifrån och hur vi använder dem i slöjden och i livet. Filmerna är gjorda för att passa grundskolans elever och innehåller det som eleverna minst bör känna till när de lämnar skolan.

Rykande färska är Andreas Krügers tre filmer om metallkoppar, aluminium och mässing. Till detta finns sedan tidigare flera filmer om textila materialträslag och skinn

Affischer till slöjdsalen

Materiallära tål att repeteras om och om igen, därför håller vi på och tar fram en serie A3-affischer om slöjdens material. De två första affischerna om bomull och al, är klara och skickade till alla skolor med abonnemang på Slöjdlexikon. 

Affischerna är fristående från Slöjdlexikon och går att köpa separat för dig som inte har abonnemang just nu. Hör av dig till kontakt@slojd.nu för mer info.

image     

Ny termin, nya möjligheter! 

Förra hösten höll vi fortbildningen “Spillfesten 2020”. Då skapade vi skulpturer med material som vi gillade: spillbitar och småbitar som blivit över. Massor av material fanns att välja på men inget lim. Skulpturerna skulle “slöjdas” samman med någon eller flera av de slöjdtekniker som fanns i den egna eller kompisarnas kunskapsbank. Resultatet blev en skulptur att ha på skrivbordet, i fönsterkarmen eller bokhyllan som ett minne om kunskapen om material och tekniker, en påminnelse om allt det man lärt sig. 

Skulptur ligger som ett färdigt arbetsområde i Slöjdlexikon, redo för dig att plocka in i din undervisning, som det är eller med din egen twist. Filmerna i Slöjdlexikon finns till stöd hur än du väljer att presentera uppgiften till eleverna.

Arbetsområdet Skulptur kan innefatta både elevens tidigare erfarenheter och nya kunskaper. Oavsett om det är gammalt eller nytt så hjälp dina elever att strukturera och sätta ord på vad de får lära sig, på så sätt höjer vi värdet på slöjden som skolämne och slöjdkunskap som allmän kunskap. 

Snart ses vi!

Precis som alla andra längtar vi efter att kunna ses igen. Vi är laddade och taggade för fortbildningar, hör gärna av dig om du har önskemål på något speciellt tema. Håll utkik i din mail, och i sociala media så får du veta vad som är på gång.

Hälsningar från Inger Möller Degerfält

Ps En slöjdlärarförening är på väg att bildas och det finns redan 150 lärare som visat intresse, häng på du med! Fyll i här om du inte redan gjort det :-)

Slöjd.nu-kurs på gång!

Direktlänk 0 Kommentarer

En krympburk, vad är det? En häftig upplevelse :-)


En krympburk är en bit av en färsk trädstam som borras och täljs ur till ett "rör". Ett spår skärs längst ner på insidan och en torr träbotten passas in. När trädstammen  torkar så krymper den fast runt den torra bottenbiten och burken blir helt tät, kanske... i alla fall tät nog att förvara annat än vätska i. Jag har aldrig kommit så långt som att göra lock, så mina krympburkar är fortfarande mest pennställ.

I Slöjdportfolio finns över 400 krympburkar som elever runt om i landet har slöjdat.

Om du aldrig har gjort en krympburk tidigare så passa på att testa nu när vi är med och "håller dej i handen". Antingen på plats här i slöjd.nu huset i Lund eller där du är, med hjälp av en dator. Du får tillgång till både Slöjdlexikon.nu och Slöjdportfolio.nu

För att tillverka en krympburk behöves en bit färsk trädstam. Det kan i princip vara vilket trädslag som helst men vi rekommenderar hassel, björk, asp, sälg eller andra trädslag som är relativt lätta att tälja i. Diametern på stammen bör vara mellan 6 och 10 cm. Längden på stammen bör vara mellan 9 och 12 cm.

Dessutom behövs en täljkniv och ett borr.


Såhär års gallras det och röjs både i parker och skogar så materialet är i princip spill, det går inte att köpa, vad vi vet, och det är kanske det som är lite av finessen? Att hitta en liten bit trä som är fri från kvistar. Ut o leta, eller kom till oss i Lund :-) Har du väl hittat ett krympburksämne en gång kommer du att se krymburksämnen överallt i skog och mark. Ha dock koll och stäm av med den som äger marken innan du avverkar. För skolor brukar kommunen vara generösa. Privata skogsägare kallar ofta den dimension du söker för sly som bara ska bort ändå.


Kursen är avslutad och här finns några resultat av kursen, en lista från Slöjdportfolio.nu

Välkommen med din anmälan via denna länk eller kontakta oss på 0739 128890 eller via mail till inger@slojd.nu.

NÄR:

Torsdag 6e maj kl 19.00 träffas vi digitalt hela gänget och går igenom steg för steg exakt hur en krympburk kan tillverkas. 

Lördag den 15 maj kl 10 kör vi igång, här (Rudeboksvägen 405, 226 55 Lund) eller där du är med din dator, och slöjdar krympburkar. 

Kursledare är Inger Möller Degerfält och Christian Svensson.



Lock kan man göra om man vill och sen börjar det roligaste, att skära in mönster och att sätta färg på det hela. Men då måste burken vara torr.

Här är en lista med några av deltagarnas alster. 

Krympburk, YES!

Direktlänk 0 Kommentarer

Planera vårens uteslöjd NU! 



Passa på, använd de kommande lektionerna åt att förbereda er riktgt bra tillsammans, då går arbetet som en dans när väl våren är här och ni kan vara ute o njuta.

Ta hjälp av de fantastiska spegelneuronernas kraft som gör att eleverna upplever att de utför handlingen själv när de tittar på de närbildsfilmade instruktionerna om Krympburk i Slöjdlexikon. Titta, och titta igen, när det väl blir dags vet eleverna precis vad och hur de ska göra. 

När de väl kan hela processen och förstår vad det är de ska göra är det dags för idéutveckling. Använd metoden med "4 rutor", där en idé väljs och utvecklas. Ni kan antingen ha ett tema eller bara "hittepå", är det små barn kan det vara "good enough" att bara precis få till en burk. Är de äldre kan de utmanas att ge burken personlig prägel med någon form av ytbehandling. Måla, glödrita eller kanske rent av tillverka egen färg

Eleverna lär sig massor av att få tillverka en krympburk!. 

Har ni digitala lektioner så kör filmerna via delad skärm. Då kan du stanna, pausa och  kommentera med dina egna kommentarer. Kanske kan du ett ännu fiffigare sätt eller också kanske du får säga som Pippi "detta har jag aldrig gjort förut, så det kan jag säkert"! Och så får ni hjälpas åt helt enkelt . Kolla med kommunen eller kringliggande markägare om de har något "sly" som ska bort. Eller hitta ett lämpligt hasselbestånd som behöver "ansas". Stammar av krympburksmått brukar gå lätt att hitta. Det mesta med en diameter på ca 7 cm och uppåt går att använda.

Allra bäst och lättast är det att göra Krympburkar när saven stiger i träden, då liksom nästan sprättar barken bort av sig själv. Men det går såklart fint att göra när som helst, det viktigast är att stammen är färsk när burken täljs. 

Förvara de påbörjade arbetena i frysen mellan lektionerna, tills det är dags att tälja bottenplattan. 

Blunda och dröm dej bort, det är vår och solen värmer gott! Det kommer att bli sanning, snart! Jag lovar, så slipa knivarna och var redo! Krympburk, YES!

Krympburkar ligger mig extra varet om hjärtat. När mina egna barn var små och vi åkte till stugan för semester, då tog jag ledigt från det textila och träslöjdade istället. Många krympburkar, trädkrokar, slangbällor mm blev det, och barnen njöt lika mycket som jag. Myggen tvingade oss ibland att jobba inomhus, tur att vi hade stort kök, för kusinerna ville också vara med.



 






Årskrönika 2020

Direktlänk 0 Kommentarer

I januari 2020 pustade vi ut över att Slöjdlexikon helt flyttat in i sin nya plattform. I sista sekund kan tyckas nu när vi har facit i hand och vet vilket intensivt år 2020 blev. 

I mars mobiliserade de svenska skolorna för att vara redo för att gå över till distansundervisning. Vi på Slöjd.nu gjorde allt vi kunde för att stötta upp och avlasta. Slöjdakuten kom till, fylld med arbetsbeskrivningar som skulle fungera både vid undervisning i skolan och på distans. Dessutom fick alla som hörde av sig gratis inlogg till Slöjdlexikon ända fram till sommarlovet. 

Vår- och hösttermin har verkligen varit utöver det vanliga för många lärare och elever. Många har behövt (och vågat!) gå utanför sina rutiner och undervisningsvanor – och upptäckt Slöjdlexikon! 

Samtidigt har produktionen i studion varit hög och vi har fyllt på med mängder av filmer och beskrivningar. I linje med den nya kursplanen som börjar gälla 2021 har vi flera beskrivningar som tangerar hållbarhet: den textila materialläran har utökats med Syntetiska fibrer, beskrivningarna Skulptur i olika material och Blockhusrutan bjuder till återbruk och tillvaratagande. Flera nya teknikfilmer och verktygspresentationer finns det också. Läs årskrönikan, kika i Slöjdlexikon och slöjda! 

Ett stort tack för året som gått och tack för att du använder Slöjdlexikon!











Drömmen om Nääs!

Direktlänk 0 Kommentarer

"Mamma, jag jobbar i ett vykort" utbrast min dotter spontant i telefon en dag. Sara är hemslöjdskonsulent och sedan något år är hennes arbetsplats förlagd i Slöjdlärarseminariet på Nääs. När jag besökte henne under "Reko"festivalen kunde jag konstatera att det var verkligen sant. Så himla vackert!

För alla slöjdlärare som någon gång under sin utbildning kommit i kontakt med begreppet Nääs, finns nog en nyfikenhet och fascination. Tänk om Nääs åter kunde bli en samlingsplats för slöjdlärare? Jag drömmer om en stor härlig "Spillfest" där! #postcorona

I november genomfördes "Spillfesten 2020" med utgångspunkt i arbetsområdet "Skulptur i olika material" i Slöjdlexikon. Och håll ut: det finns ett slut då vi åter kan mötas! 

Tills dess finns nu filmerna och beskrivningen av arbetsområdet "Skulptur i olika material" på plats i Slöjdlexikon. 10 filmer visar och berättar om olika sätt att skapa små skrivbords-skulpturer. Använd dem utifrån de förutsättningar som finns just på din skola. Författaren Andreas Krüger hade arbetat med temat "Giftiga småkryp" i trä- och metallsalen under flera år. Under våren 2020 utökade de och inkluderade även textila material. Först fick eleverna arbeta med förberedande tekniker i båda salarna, därefter skapade de skulpturer av olika material. Ju mer en kan desto friare blir skapandeprocessen. När jag läser kursplanens centrala innehåll känns det som att just Skulptur i olika material är optimalt för att inbegripa allt!? Antingen för att träna tekniker på mellanstadiet eller som ett avslutande slöjdprojekt år 9 då eleverna verkligen både kan testa och visa allt de lärt sig genom slöjdundervisningen.

Så uppstod idén om en fortbildning på temat "Spillfesten", med utgångspunkt i arbetsområdet "Skulptur i olika material". Under sommaren och hösten filmade vi hur olika material kan kombineras och sammanfogas. Limpistol må vara kul men i detta projekt var den portad! Lika så på Spillfesten, inget lim, bara äkta slöjd :-)

Vi hoppas att du ska bli inspirerad att skapa dina egna skulpturer att inspirera just dina elever med. Om inte annat så på en fortbildning någonstans nära dej, eller på Nääs! #postcorona

Vi smygstartar med slöjdlärarfortbildning på Nääs den 7 april. Utifrån FHMs rekommendationer. Växtfärgning på stranden. Varmt välkomna, gärna i lärarpar!




Samma dag anordnas även slöjdlärarfortbildning i Automata med Marika Eriksson och Brodera ett nålbrev  med Eva Söderberg.

« Äldre Start Nyare »